luni, 7 iunie 2010

timpul ne iubeste

Doar citind evanghelia de la Ioan intelegi de ce predestinatia este prea mult, iar liberul arbitru prea putin. Nu a venit inca timpul meu, femeie, spune Hristos inainte de prima lui minune, din Cana Galilei. Iar la intalnirea cu femeia samrineanca Ioan puncteaza "era pe la ceasul al saselea".
Repetate in forme diferite, uneori pana la satietate expresiile care accentueaza prezentul sunt o caracteristica a evangheliei a patra. Ele contureaza realitatea istorica a Cuvantului facut trup si in acelasi timp scriu cu italice problema timpului, in special a prezentului.
In limba franceza, in afara de regulile lui Si mai exista si regulile pentru concordanta adica regulile care stabilesc coeziunea temporala a unei frazei, gandind relatia dintre timpul din propozitia principala si cel din cea secundara, in functie de momentul in care se petrece actiunea.
Tot astfel stau lucrurile si cand vine vorba de liber arbitru, de timp si de teologie. Sa le luam pe rand.
Eu imi doresc sa ajung in America, crezand ca asa as putea sa ma implinesc, dar nu am nici un ban in buzunar, castig cat sa traiesc. Cum as putea sa fac rost de bani, fara sa jefuiesc o banca ? In mod logic nu am nicio optiune, iar liberul meu arbitru nu are nimic de spus. In mod ilogic pot sa castig la loto sau cinve poate sa-mi intinda o mana de ajutor.
Daca unul din lucrurile de mai sus mi se intalmpla el se va intampla la un momentdat, in acelasi timp sau mai tarziu decat mi-am dorit. Asa incat va trebui sa aleg, iar alegerea mea va fi influentata de tot ce s-a petrecut intre timp, de ceea ce am fost si de ceea ce am devenit, de cand am dorit si pana mi s-a implinit
Doar ca, si aici apare problema teologica, va trebui sa aleg bine, in asa fel incat alegerea mea sa concorde deopotriva cu mine insusmi, revelandu-ma in ceea ce sunt cu adevarat cat si cu Dumnezeu.
Am putea, complicand putin in jocul nostru abstract, sa caracterizam oamenii drept culori si sa afirmam ca scopul lor este sa-si vada propria culoare si odata descoperita culoarea care-i caracterizeaza sa atinga un grad de intensitate cat mai mare.Cum nu dispunem de o oglinda singura optiune este sa privim in jur si, cu dintii stransi, sa alegem.
Dar pentru ca alegerea mea sa fie buna trebuie sa mai tin cont de ceva, de vointa lui Dumnezeu. Pentru ca alegerea mea nu este si nu poate fi independenta de El. Intensificarea mea este un proces care, potrivit crestinismului, Il intereseaza in mod direct si personal. Si, tocmai de aceea, momentul in care mi se da sansa de a face alegerea trebuie sa concorde cu momentul potrivit, in care eu sa fiu gata sa fac alegerea, viitorul trebuie sa se acorde cu prezentul. "la ceasul al saselea" sau "la ceasul serii"
Cum putem stii insa care este "ceasul" ?
In "Noaptea de Sanziene" personajul principal se definea ca un cautator de semne si credea ca aproape in orice intamplare este un sens sacru, ascuns neinitiatilor. Nici interventia Mariei nu este fortuita, ea fiind singura persoana in fata careia nu ar fi putut sa-si ascunda sensul.
Abia aici, la sfarsitul unui lung sir de concordante, de nelinisti, firea umana din persoana lui Hristos este de acord sa faca minunea, sa-si asume chemarea alaturi de Dumnezeu, transformand neculoarea apei in rosul rubiniu al vinului, al esentei existentei lui Hristos.

0 comentarii:

.

contact

whitewoland@gmail.com

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP